Jízda ve formaci

Důležitá základní pravidla při našich jízdách

1. Rozmístění motocyklů v koloně a doplňování

Toto je jedno z nejzákladnějších pravidel a je naprosto nezbytné jej dodržovat. V opačném případě je to totéž, jako bychom jezdili na našich silnicích v levém jízdním pruhu !

Správná umístění motocyklů a výměna v koloně

1.a Z tohoto vyobrazení je rozmístění a doplnění motocyklů v koloně asi každému zřejmé. První jezdec jezdí vždy v levém pásu kolony aby měl přes zpětné zrcátko co nejlepší rozhled na zbytek kolony. Poslední jezdec zajišťuje dohled nad kolonou popřípadě se stará o jezdce, který z nějakého důvodu zastavil. Během jízdy po silnici dodržujte dostatečné odestupy za jezdcem, který jede před vámi ve vedlejším pruhu kolony – aby nedošlo ke kolizi v případě, že se bude muset vyhnout nenadálé překážce na silnici (kanál, díra). Neměli byste jet na úrovni jeho zadního kola ale zhruba s 2sec. odestupem.

1.b Méně zkušení jezdci a jezdci se slabšími motocykly by měli vždy jezdit hned za prvním jezdcem.
Na konci kolony se totiž musí vždy při různých překážkách dojíždět kolona s vyšší rychlostí než v jejím středu nebo na jejím začátku.

1.c V případě jízdy ve městě je kolona dost sevřená a zvláště na světelných křižovatkách je lépe jezdit
ve dvou řadách vedle sebe pokud to šířka jízdního pruhu dovoluje. Nedochází tak k rozdělení kolony v případě rozsvícení červeného světla semaforu.

1.d Jezdci v levém pruhu kolony by neměli jezdit příliš u středové čáry. Nezapomeňte, že váš motocykly není široký jako vaše přední kolo. Jezděte tak, abyste nezasahovali řidítky, stupačkami nebo brašnami
do levého jízdního pruhu. V opačném případě zbytečně rozčilujete nebo lekáte řidiče protijedoucích vozidel a mohl by to pak později zbytečně nějakému motorkáři oplatit. Následky jsou pak mnohem horší. Nezapoměňte, že se při projíždění levotočivé zatáčky nakláníte ještě více do protisměru. Není příjemné trefir hlavou nárazník protijedoucího náklaďáku.

1.e Pokud se nějaký nedočkavý automobilista rozhodne kolonu předjíždět, nebraňte mu v tom jen proto, že je vás v koloně více. Při srážce na tom budete zcela jistě hůře. Snažte se automobilu místo uvolnit a umožnit mu předjetí.

1.f Pokud jezdec před vámi nebo první jezdec provede signál rukou, opakujte jej abyste upozornili i jezdce za vámi. Jedinou vyjímkou je upozornění jezdce za vámi na zapomenutý zaplý blinkr nebo nerozsvícené potkávací světlo.

1.g Kolona by neměla mít více jak 8-10 motocyklů. Při větším množství je potřebné rozdělit kolonu na více částí, které jedou nezávisle na sobě s velkým odstupem ( 100-300 metrů ).

1.h Hlídejte vzdálenost jezdce jedoucího za vámi. Pokud je méně zkušený nebo má slabší motocykl neujeďte tak daleko, že by ztratil kontakt s kolonou!

Nesprávné doplnění v koloně

Zásadně nepoužívejte tento způsob doplnění volného místa v koloně!
Křižování při doplnění může použít pouze poslední jezdec, případně předposlední jezdec pokud má za úkol pomáhat poslednímu jezdci.

2. Parkování motocyklů

Motocykly se parkují v naprosté většině případů zadní částí ke krajnici nebo okraji parkoviště. Je to důležité pro hladký odjezd z parkoviště aby nedocházelo ke zbytečným průtahům při řazení do kolony pro následnou jízdu.

Způsob a místo parkování určuje vždy první jezdec a ostatní se mu přizpůsobí.

Tento způsob parkování není samozřejmě možný, pokud má parkoviště takový sklon, že by nebylo možné odstavit motocykl na boční stojan.

RUČNÍ SIGNÁLY.

NASTARTOVÁNÍ MOTORU.

Pohyb prstu do kruhu pravou nebo levou rukou.
Tímto je vydáván signál k nastartování motoru

ODBOČENÍ VLEVO.

Zvednutí levé ruky do horizontální polohy
s vaším levým kolenem. Tímto je vydáván
signál k odbočení vlevo.

ODBOČENÍ VPRAVO.

Zvednutí levé ruky do horizontální polohy
s vaším levým kolenem a v lokti o 90 stupňů
nahoru. Tímto je vydán signál k odbočení vpravo

NEBEZPEČÍ VLEVO.

Odtáhněte levou ruku v úhlu 45 stupňů od těla.
Dlaň ukazuje směrem k nebezpečí.
Tímto ukazujeme na nebezpečí na vozovce.
(výmoly, přeekážky, olej aj.)

NEBEZPEČÍ VPRAVO.

Odtáhněte pravou ruku v úhlu 45 stupňů od těla.
Dlaň ukazuje směrem k nebezpečí.
Tímto ukazujeme na nebezpečí na vozovce.
(výmoly, přeekážky, olej aj.)

*ZASTAV.

Pokyn k zastavení.

* Dříve se tento pokyn používal
jako nebezpečí vpravo.

ZRYCHLIT.

Levá ruka se pohybuje nahoru a dolů
s prstem směrem vzhůru.
Pokyn vydává vůdce ke zrychlení.

ZPOMALIT.

Levá ruka od těla v úhlu 45 stupňů a pohybujeme dlaní. Signál slouží ke zpomalení.

ZASTAVENÍ – STOP.

Levá ruka od těla v úhlu 45 stupňů.
Dlaň rozevřeme směrem dozadu.

JEDEME V ŘADĚ.

Zvednutá ruka nad přilbu s dlaní ve směru jízdy.Tento pokyn vydává vůdce a chce přesunutí formace do řady. Pokyn je vydáván z bezpečnostních důvodů.

NÁVRAT DO FORMACE.

Zvednutá ruka nad přilbu s dlaní kolmo k jízdě
se vtyčeným malíkem a ukazovákem
(může být i palec). Nebezpečí pominulo
a vůdce opět vydává pokyn do formace.

UTÁHNOUT SE.

Opakovaný pohyb levou rukou nahoru a dolů.
Vůdce vydává pokyn k utažení formace,
při dodržení dvou sekundových rozestupů.